2024-10-14 09:00Press release

Kungliga Operan väljer Cirkus Venues Gasometer som tillfällig huvudscen

Fredrik Lindgren VD, Kungliga Operan och Satu Andersson, VD Cirkus Venues. Foto: Markus Gårder. Fredrik Lindgren VD, Kungliga Operan och Satu Andersson, VD Cirkus Venues. Foto: Markus Gårder.

Med Gasometer etablerar Cirkus Venues en ny arena för kultur och upplevelser i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm. Samtidigt får Kungliga Operan en ny huvudscen genom att Cirkus Venues hyr ut delar av Gasometer under operahusets ombyggnad.

Genom samarbetet mellan Cirkus Venues och Kungliga Operan får besökarna möjlighet att ta del av opera och balett på Stockholms nya kulturscen, under operans ombyggnad 2027–2030. Avtalet innebär att Kungliga Operan hyr teaterdelen av Gasometer och dess moderna teknik under större delen av året.

Den ombyggda tidigare gasklockan har två större lokaler där Kungliga Operan kommer att disponera teaterdelen. Cirkus Venues disponerar eventscenen Dome med plats för ca 1 000 gäster för event och föreställningar samt producerar samtliga mat- och dryckesupplevelser. Under de delar av året då Operan har speluppehåll kommer andra produktioner och evenemang att genomföras i teaterdelen.

- Vi vill etablera en arena för kultur och upplevelser i världsklass, och är glada över att Kungliga Operan väljer Gasometer. Kombinationen av Kungliga Operan och vår arena med spektakulär arkitektur och arenateknik i absoluta framkant ger förutsättningar för storslagna upplevelser för besökarna. Dessutom bidrar samarbetet till att stärka Norra Djurgårdsstaden som en destination för kultur och nöje, säger Satu Andersson, VD Cirkus Venues.

Teaterdelen i Gasometer anpassas av Cirkus Venues för att tillgodose Kungliga Operans unika behov gällande orkesterdike, ljud och ljus samt scengolv.

- Vi tar nu steget från vårt vackra men slitna operahus till ett helt nyskapat scenrum där ännu fler kan få chansen att uppleva nationalscenens utbud av opera, balett och klassisk musik i världsklass. Detta ger stora möjligheter att utveckla verksamheten, prova på nya uttryck och format på en så spännande scen och i en del av Stockholm som just nu håller på att formas genom bygge av både bostäder och andra verksamheter. Den dagen Operan flyttar tillbaka till Operahuset har vi breddat vår publik och fått fler att hitta till oss, säger Fredrik Lindgren VD Kungliga Operan.

About Gasometer

Om Gasometer

Gasometer är Stockholms nya kulturscen som slår upp dörrarna 2027. Den imponerande arkitekturen och den ikoniska industrimiljön, i kombination med modern teknik, möjliggör storslagna upplevelser för både artister och publik. Gasometer drivs av Cirkus Venues och erbjuder två olika scener samt ett brett utbud av mat och dryck. Under den nyproducerade originalkupolen ligger Dome, en mångsidig evenemangsyta för konserter, föreställningar och andra event, med 17 meter i takhöjd och kapacitet för 1 000 gäster. Under Dome ligger Theater, som kan ta emot mellan 1 700 och 2 300 gäster.

Om Cirkus Venues

Cirkus Venues erbjuder några av de mest spännande mötesplatserna på Djurgården. I koncernen ingår Hasselbacken, Cirkus, Backstage Hotel samt restaurangerna Konsthallen, Pop Story och The Visitors Bistro. Koncernen etablerar också en ny arena för kultur – Gasometer – som slår upp dörrarna i januari 2027 och är belägen i Norra Djurgårdsstaden. Cirkus Venues utvecklar ambitiösa och hållbara projekt inom underhållning och besöksnäring. Bolaget är en del av Qarlbokoncernen och ett systerbolag till Pophouse Entertainment Group och Erqole.

DIRECTOR OF PROGRAM & MARKETING
Sandra Miller Kinge